<<    ទំព័រដើម     ទំនាក់ទំនងយើង      ប្រវត្តិសាស្រ្ត      កសិកម្ម     នាទីកំសាន្ត     វត្តទេពសន្យា     ព្រះពុទ្ធសាសនា    ​​​ វេយ្យាករណ៍ខ្មែរ   >>
អ្នកតាឃ្លាំងមឿង
Filed under: បូជនីយដ្ឋាន
តាមឿងមានស្រុកកំណើតនៅ ស្រុកបាកាន ខេត្តពោធិ៍សាត់ ជាបុគ្គលម្នាក់ខ្លាំងពូកែ  ។ នៅ ពេល បានដំណឹងថាព្រះបាទអង្គចន្ទរាជា ត្រឡប់មកពីប្រទេសសៀម និងកំពុង តែលើកទ័ព តម្រង់ ចូល មក ខេត្តពោធិ៍សាត់ តាមឿងធ្វើសកម្មភាពបញ្ចុះបញ្ចូលប្រជាពលរដ្ឋ និងប្រមូលទ័ពបានប្រមាណជា ៣០០០ នាក់ ចាំបម្រើ និងដង្ហែព្រះអង្គ ។ ក្រោយពីបានច្បាំងឈ្នះ និងសម្លាប់ពញាសួគ៌ាលោក ចៅហ្វាយខេត្តពោធិ៍សាត់របស់ព្រះស្ដេចកន ព្រះអង្គចន្ទរាជា បានតែងតាំងតាមឿង ជាចៅហ្វាយ ខេត្តពោធិ៍សាត់ មុខងារជា ឧកញ៉ាសួគ៌ាលោក និងជាមេទ័ពធំរបស់ព្រះអង្គ នៅឆ្នាំជូត គ.ស. ១៥១៦ ។ ឧកញ៉ាសួគ៌ាលោក មឿង តែងតាំងកូនប្រុសទាំងបួននាក់ជាមេទ័ពស្រួច ទទួលបន្ទុក ដឹកនាំទ័ពផ្នែកមុខ ក្រោយ ឆ្វេង និងស្ដាំ ។ កូនប្រុសទី១ ឈ្មោះ កែវ ទទួលងារជា ពញាវង្សាអធិរាជ កូនទី២ ឈ្មោះ អន ជាពញាបរទេសរាជ កូនទី៣ ឈ្មោះ ទេព ជាពញាវិបុលរាជ និងកូនទី៤ ឈ្មោះ សុខ ជាពញារាជតេជះ ។បន្ទាប់ពីត្រូវសម្ដេចចៅហ្វា កៅ បញ្ជាការកងទ័ពរបស់ព្រះស្ដេចកន បញ្ជាកងទ័ពចោមរោមវាយលុកសម្រុកបន្ទាយពោធិ៍សាត់របស់ ព្រះអង្គចន្ទរាជា ពីគ្រប់ទិសទី និងបានហ៊ុមព័ទ្ធបន្ទាយនេះដើម្បីបង្អត់បាយទឹកសត្រូវឲ្យត្រូវ ស្លាប់ដោយដាច់ពោះនោះ ឧកញ៉ា សួគ៌ា លោក មឿង បង្គំសុំអនុញ្ញាតពីព្រះអង្គចន្ទរាជា ដើម្បីទៅកែន ប្រមូល ទ័ពខ្មោច ឲ្យនាំចេញ មក ជួយ វាយប្រហារបង្ក្រាបកង ទ័ពព្រះស្ដេចកន ។ ឧកញ៉ាសួគ៌ាលោក មឿង ចាត់ឲ្យពល ទាហានជីករណ្ដៅធំមួយនៅកណ្ដាលបន្ទាយ មានជម្រៅប្រមាណជា ៨ ហត្ថ (៤ ម៉ែត្រ) ហើយ ឲ្យ យកគ្រឿងយុទ្ធភ័ណ្ឌគ្រប់បែបយ៉ាងមកដោតបញ្ចុះក្នុងនោះ ។ នៅជុំវិញរណ្ដៅនោះ លោក ឲ្យរៀប ចំធ្វើរានទេវតា ៨ ថ្នាក់ ដាក់នៅតាមទិសទាំង ៨ ដោយមានបាយសី ទឹកអប់ និងគ្រឿង បូជា ផ្សេងៗជាច្រើន លុះរៀបចំស្រេចបាច់ហើយកាលណា ឧកញ៉ាសួគ៌ាលោក មឿង ទៅមុជ ទឹក សម្អាតកាយ ស្លៀកពាក់ស ហើយបញ្ជាឲ្យវង់ភ្លេងពិណពាទ្យប្រគំភ្លេងថ្វាយគ្រូ និងគុណ បុណ្យបារមីស័ក្តិសិទ្ធិទាំង៨ទិស ។ នៅពេល ឧកញ៉ាសួគ៌ាលោក ហក់លោត ទៅក្នុង រណ្ដៅ ដែល មានអាវុធដាវលំពែងបណ្ដុះច្រូងច្រាងនៅ ក្នុងនោះ លោកធ្លាក់ទៅចំផ្លែដាវ ក្បាលលោក ដាច់ធ្លាក់ ក្នុងពេលនោះទៅ ។ កូនប្រុស ឧកញ៉ាសួគ៌ាលោក មឿង ឃើញ ឪពុកលោត ធ្វើអត្តឃាត ក៏លោត សម្លាប់ខ្លួនតាមឪពុកដែរ ។ ពួកគេយល់ថាគួរតែនាំគ្នាទៅតាមបម្រើឪពុកទៀត ។ អ្នកទាំង៤ ក៏នាំគ្នា លោតទៅក្នុងរណ្ដៅ តែនាម៉ឺនមន្ត្រីនាំគ្នាស្ទុះទៅចាប់ជាប់បានកូនប្រុសទី១ និងទី៤ ។ ចំណែក កូនប្រុសទី២ និងទី៣ បានលោតស្លាប់ខ្លួនក្នុងរណ្ដៅ ស្លាប់បាត់ទៅហើយ ។ក្នុងពេល ជាមួយគ្នានោះ អ្នកម្នាង ខៀវ ស្នំឯករបស់ព្រះអង្គចន្ទរាជា ក៏បានសម្រេចចិត្តធ្វើការបួងសួងបន់ស្រន់ ហើយ លោតទៅក្នុងរណ្ដៅធ្វើអត្តឃាតដែរ ដើម្បីទៅជួយប្រមូលកម្លាំងខ្មោច ។ បម្រើអ្នកម្នាងឈ្មោះ
ពេញឃើញចៅហ្វាយស្រីធ្វើអត្តឃាតក៏លោតទឹកសម្លាប់ខ្លួនក្នុងស្ទឹងពោធិ៍សាត់
ដើម្បីទៅតាមបម្រើក្នុងបរលោកទៀត ។កន្លែង ឧកញ៉ាសួគ៌ាលោក មឿង បានសម្លាប់ខ្លួន ថ្ងៃក្រោយមក ដុះក្លាយ ទៅ ជា ដំបូកដែល គេដាក់ឈ្មោះហៅថា ដំបូកតាឃ្លាំងមឿង ។ ជារៀងរហូតមក គេតែងកត់សម្គាល់យល់ជាប្រផ្នូលថា បើដំបូកនោះដុះខ្ពស់ល្អ ចៅហ្វាយខេត្តសប្បាយចិត្ត ។ បើដំបូកនោះរេចរឹល ចៅហ្វាយ ខេត្ត មាន ទុក្ខ ព្រួយដោយការងារនគរដើរមិនល្អ ឬដោយសារមានកើតជម្ងឺពេញស្រុក បើដំបូក នោះ ប្រេះបែក ក្រហែង ចៅហ្វាយខេត្តត្រូវអស់បុណ្យ ឬត្រូវស្លាប់ ។ នៅខាងលិចនោះ ដែលជា កន្លែងកូន តាមឿង ស្លាប់ ក៏មានដុះដំបូកដែរ ដែលគេដាក់ឈ្មោះថា ដំបូកក្រវាញ ។ បើដំបូកនោះដុះល្អ ក្រវាញនឹងបានផលល្អ ។ ផ្ទុយទៅវិញ បើដំបូកនោះរេចរឹល ក្រវាញមិនបានល្អទេ ។ បើសិន ជាមានសត្វទៅធ្វើ ឲ្យដំបូកនោះធ្លុះធ្លាយ នឹងមាន ជនបរទេសមក លួចដើមក្រវាញជាមិនខាន ។
កន្លែងអ្នកម្នាង ខៀវ បានធ្វើអត្តឃាតក៏ដុះទៅជាដំបូក ដែលគេហៅថា ដំបូកកន្ទោងខៀវ ។ ដំបូកនោះតែងតែផ្ដល់ប្រផ្នូលថា បើដំបូកនោះដុះឡើងល្អ ព្រះមហាក្សត្រ នឹងបានសុខ សប្បាយ រីករាយ ។ តែបើដំបូកនោះត្រូវរេចរឹល ព្រះមហាក្សត្រនឹងត្រូវអស់ព្រះជន្ម ។ ឯកន្លែងដែលនាងពេញ បានសម្លាប់ខ្លួនក្នុងស្ទឹងពោធិ៍សាត់ ក៏មានដុះជាដីកោះនៅកណ្ដាលស្ទឹងទល់មុខផ្សារ ។ កោះ នោះ ហៅថា កោះដូនពេញ ។ ចំពោះប្រផ្នូលវិញ គេតែងនិយាយតគ្នាមកថា បើច្រាំង កោះដូន ពេញ ដុះខ្ពស់ល្អ ចៅហ្វាយខេត្តនឹងបានឡើងបុណ្យស័ក្តិ សុខសប្បាយ ។ បើសិនច្រាំងនោះត្រូវរេចរឹល ចៅហ្វាយខេត្តនឹងមានទុកព្រួយ ។ បើច្រាំងបាក់ ចៅហ្វាយខេត្តនឹងត្រូវអស់បុណ្យ ។រហូតមក ដល់ សព្វថ្ងៃនេះ ប្រជាពលរដ្ឋដែលរស់នៅក្នុងខេត្តពោធិ៍សាត់ តែងតែមាន ជំនឿទៅលើ គុណបុណ្យ បារមីលោកតាឃ្លាំងមឿងជានិច្ច ។ ជារៀងរាល់ឆ្នាំ គេតែងតែធ្វើបុណ្យឡើងអ្នកតា ថ្វាយជូន អ្នកតា ឃ្លាំងមឿង ។ មិនតែប៉ុណ្ណោះ បើមានការអ្វី អ្នកស្រុក នៅពោធិ៍សាត់ តែងតែធ្វើ ពិធីបន់ ស្រន់ ដល់អ្នកតាឃ្លាំង មឿង ។ បើគេបានសម្រេចគោលបំណងហើយ គេពុំដែលភ្លេច ទៅធ្វើបុណ្យ លា បំណន់ឡើយ ។
រូបសំណាកលោកឧកញ៉ាសួគ៌ាលោក មឿង និងអ្នកម្នាងខៀវ

រូបសំណាកលោកឧកញ៉ាសួគ៌ាលោក មឿង និងអ្នកម្នាងខៀវ

ពលសេនារបស់អ្នកតាឃ្លាំងមឿង

គ្រឿងដង្វាយដល់អ្នកតាឃ្លាំងមឿង និងអ្នកម្នាងខៀវ


អន្លង់ដែលអ្នកតាឃ្លាំងមឿងលោតចុះ

 រឿងនិទាន​ប្រវត្ដិ​អ្នកតា​ឃ្លាំងមឿង
ប្រវត្ដិ​អ្នកតា​ឃ្លាំងមឿង
ក្នុងអតីតកាល​កន្លង​ទៅ​ក្នុង​រាជ្យ​ព្រះ​ចន្ទ​រាជា​ស្ដេច​គង់​នៅ​បន្ទាយលង្វែក​ (.ស​១៥០២) កាល​ជាន់​នោះ​ស្រុក​ខ្មែរ​ជា​ស្រុក​ចំណុះ​សៀម​នៅ​ឡើយ​តែង​នាំ​សួយសារអាករ​ឡើង​ទៅ​ស្រុក​សៀម​ព្រះ​ចៅ​សៀម​ចាត់​ព្រះរាជបុត្រ​មួយ​ព្រះ​អង្គ​មាន​នាម​មិន​ប្រាកដ​ឱ្យ​មក​នៅ​ស្រុក​ខ្មែរ​ដើម្បី​មើល​ការ​ខុស​ត្រូវ​ធ្វើ្វ​​ជា​អ្នកត្រួតត្រា​ខាង​ពន្ធ​អាករ​ គ្រប់យ៉ាង​ក្រែង​ស្ដេច​ស្រុក​ខ្មែរ​មាន​ចិត្ដ​មិន​ត្រង់​បំបាត់​សួយសារអាករ​យក​ទៅ​មិន​អស់​ឬ​មួយ​ក្រែង​ស្ដេច​ខ្មែរ​មាន​គំនិត​ក្បត់​មាន​ចិត្ដ​មិន​ត្រង់​នឹង​រាជការ​ដោយ​ប្រការ​ណាមួយ​ទើប​ប្រើ​ព្រះរាជបុត្រ​ពេញ​ព្រះ​ហឫទ័យ​មក​នៅ​ដើម្បី​ជំនួស​ព្រះ​នេត្រ​ព្រះ​អង្គ​ចំណែក​ព្រះរាជបុត្រ​មាន​ចិញ្ចឹម​សត្វ​ត្មាត​មួយ​ត្មាត​នោះ​មាន​មារយាទ​ចេះ​ដឹង​ប្រហែល​មនុស្ស​ជា​សត្វ​ខុសពី​សត្វ​ដទៃ​ធម្មតា​ចេះ​ស្រឡាញ់​ម្ចាស់​ប្រើ​នាំសារ​ទៅ​មក​រវាង​ស្រុក​ខ្មែរ​និង​ស្រុក​សៀម​បាន​ដោយ​ស្ងាត់ 
ថ្ងៃមួយ ​ ​ព្រះ​ចន្ទ​រាជា​ព្រួយ​ព្រះទ័យ​ថា​ព្រះ​ចៅ​លោក​មិន​ទុក​ព្រះ​ហឫទ័យ​នឹង​យើង​ហើយ​បាន​ជា​លោក​ចាត់​ព្រះរាជបុត្រ​ឱ្យ​មើល​ការ​ផ្ទាល់​ណាមួយព្រះរាជបុត្រ​នោះ​មាន​ការ​រំលោភ​បៀតបៀន​មិន​មាន​សេចក្ដី​កោតក្រែង​បង្គាប់​ឱ្យ​នាំ​សួយ​សារ​ឡើង​នគរ​ខ្លួន​ហួសហេតុ​ទ្រង់​តូច​ព្រះ​ហឫទ័យ​ខ្លាំង​អត់ទ្រាំ​ពុំ​បាន​ក៏​បង្គាប់​ពួក​ពេជ្ឈឃាដ​ឱ្យ​ចាប់​រាជបុត្រ​ស្ដេច​សៀម​យក​ទៅ​សម្លាប់​ចោល​ ក្នុង​ព្រៃ​ពេល​យប់  ឯ​សត្វ​ត្មាត​លុះ​ព្រឹក​ឡើង​មិន​ឃើញ​ព្រះរាជបុត្រ​ជា​ម្ចាស់​របស់​វាហើរ​ចុះ​ហើរ​ឡើង​រក​ឃើញ​ខ្មោច​នៅ​ក្នុង​ព្រៃ​ត្មាត​ឃើញ​ព្រះ​ទម្រង់​វា​ស្គាល់​ច្បាស់​ជា​ម្ចាស់​វា​ក៏​ចឹក​ពាំ​ព្រះ​ទម្រង់​ទៅ​ស្រុក​សៀម​ថ្វាយ​ព្រះ​បិតា  ព្រះ​ចៅ​ទត​ឃើញ​ព្រះ​ទម្រង់​ទ្រង់​យល់​ថា​ព្រះរាជបុត្រ​របស់​ព្រះ​អង្គ​ដល់​ទីវង្គត​ហើយ​រឿង​នេះ​ពិតជា​ស្ដេច​ស្រុក​ខ្មែរ​សម្លាប់ ។​ទ្រង់​ក្រោធ​ខ្លាំង​ណាស់​កោះ​ប្រជុំ​ពួក​សេនាបតី​មួយ​រំពេច​មាន​ព្រះ​បន្ទូល​ប្រាប់​តាម​រឿង​រួច​បង្គាប់​ឱ្យ​លើក​ទ័ព​មក​សងសឹក​ស្ដេច​ខ្មែរ​វិញ​ហើយ​មាន​ព្រះ​បន្ទូល​ថា​ត្រូវ​តែ​សម្លាប់​ព្រះ​ចន្ទ​រាជា​ព្រមទាំង​ញាតិ​សាច់​សាលោហិត​ទាំង​ពួក​សេនាបតី​ហើយ​រឹបជាន់​យក​ទ្រព្យសម្បត្ដិ​និង​កៀរ​ពួក​បណ្ដា​រាស្ដ្រ​មក​ស្រុក​សៀម​កុំ​ឱ្យ​សល់  ពួក​កងទ័ព​ក៏​ចេញ​មក​ដល់​បន្ទាយលង្វែក​ចូល​ឡោម​ព័ទ្ធ​ចាប់​ព្រះ​ចន្ទ​រាជា​សម្លាប់​ព្រមទាំង​ព្រះ​ញាតិ ។​ចំណែក​ព្រះ​ម្នាង​ប៉ែន​ជា​ស្នំ​ក៏​មិន​អាច​ភៀស​ខ្លួន​រួច​អំពី​គ្រោះថ្នាក់​ដើម្បី​ទៅ​ជាមួយ​នឹង​សេនាបតី​ មឿង​ព្រម​ទាំង​ភរិយា​ និង​បុត្រ​៤​នាក់​ទៀត​ឡើយ  ពួក​កងទ័ព​សៀម​កៀរ​មនុស្ស​អំពី​ស្រុក​ខ្មែរ​ដោយ​ទាំង​ព្រះ​ម្នាងទៅ​ជាមួយ​ផង​ទាំង​ព្រះរាជ​ទ្រព្យ​មាន​វិញ្ញាណ​និង​ឥត​វិញ្ញាណ  ចំណែក​មេ​ដំរី​ស​មួយ​ឈ្មោះ​ជំទាវ​ប៉ាលហៃ​មាន​កូន​នៅ​ក្នុង​ពោះ​ដែល​ជា​ព្រះ​ទីនាំង​ដ៏​ប្រសើរ​ក៏​ត្រូវ​កងទ័ព​សៀម​កៀរ​យក​ទៅ​ដែរ 
ពួក​ សៀម​ជាន់​នោះ​មាន​សេចក្ដី​ព្យាបាទ​ធ្វើបាប​ខ្មែរ​អស្ចារ្យ​ណាស់​ចាប់​មនុស្ស​ដោត​ស្លឹក​ត្រចៀក​ដឹក​យក​ទៅ​ដូច​សត្វ​ធាតុ​ស្រី​ណា​មានកូន​ខ្ចី​ចាប់​ច្រក​ការុង​ឱ្យ​ដំរី​ជាន់​វៀរលែងតែ​មាន​កូន​នៅ​ក្នុង​ពោះ ។​លុះ​ទៅ​ដល់​ស្រុក​សៀម​នាំ​សេចក្ដី​ទៅ​ថ្វាយ​ព្រះ​ចៅ​ដោយ​សព្វ​គ្រប់ ។​ដោយ​សេចក្ដី​សងសឹក​បាន​សម្រេច​ដូច​ប្រាថ្នា​ព្រះ​ចៅ​ទ្រង់​បង្គាប់​ឱ្យ​យក​ពួក​ខ្មែរ​ទាំងអស់​ទៅ​នៅ​មួយ​ក្រុម​ជិត​ ក្រុង​ហើយ​សន្មត​ឱ្យ​ឈ្មោះ​ថា​ ​“ក្រុម​ខ្មែរ​អ្នក​គ្រួរ” 
ព្រះម្នាង​ប៉ែន​ហាក់ជា​ស្រី​មានបុណ្យ​វាសនា​ទុក​ណា​ជា​នាង​ទទួល​គ្រោះថ្នាក់​ដោយ​សៀម​យក​ទៅ​យ៉ាងហ្នឹង​ក៏​ដោយ​នាង​គង់នៅជា​ស្រី​ប្លែក​អំពី​ស្រី​ឯទៀតៗ  ដោយ​អំណាច​កូន​ដែល​នៅ​ក្នុង​គភ៌​ជា​កូន​មាន​ឥទ្ធិឫទ្ឋិ​មាន​បុណ្យ​ក៏​បណ្ដាល​ឱ្យ​អ្នកផង​ជិតខាង​មានចិត្ដ​ទោរទន់​រាប់អាន​ស្រឡាញ់​ជួយ​ឧបត្ថម្ភ​យកអាសារ​នាង​គ្រប់យ៉ាង 
លុះនាង​មាន​គភ៌​គ្រប់​ខែ​ក៏​ប្រសូត​បុត្រ​មក​ដោយ​សុខ​សប្បាយ​អ្នក​ជិតខាង​ទាំងប្រុស​ទាំងស្រី​ជួយ​ថែទាំ​ផ្ដល់​ទឹក​ក្ដៅ​ទឹក​ត្រជាក់​អ្នក​ណា​ក៏​មក​មិន​មាន​ខាន​ដោយ​អំណាច​គុណ​បុណ្យ​តេជៈ​បារមី​នៃ​ទារក​នោះ ។​លុះ​ប្រសូត​បាន​៣​ថ្ងៃ​ពួក​ក្រុម​ញាតិ​មូលមាត់គ្នា​ឱ្យ​ឈ្មោះ​កូន​នោះ​ថា​ឧទេន 
ចំណែកមេដំរី​ដែល​ជា​ព្រះ​ទីនាំង​ក៏​កើត​កូន​ក្នុង​ថ្ងៃ​ដំណាល​ទារក​នោះ​ដែរ​តែ​មេ​ដំរី​នោះ​ផ្ដាច់​ខ្សែ​ទន្លឹង​ទៅ​កើតកូន​នៅ​ក្នុង​ព្រៃ​ឆ្ងាយ​លាក់​មិន​ឱ្យ​អ្នក​ណា​ដឹង​ឡើយ​ដរាប​ដល់​៣​ថ្ងៃ​ទើប​នាំ​កូន​មក​កាន់​ទីកន្លែង​ដើម​វិញ  កូន​ដំរី​នោះ​មាន​ពណ៌​សម្បុរ​ព្រមទាំង​រូបរាង​ល្អ​ប្លែក​អំពី​ដំរី​ធម្មតា​អ្នករក្សា​ដំរី​នាំ​ដំណឹង​ទៅ​ក្រាបទូល​ព្រះ​ចៅ​គ្រប់សព្វ​ព្រះ​ចៅ​ពេញ​ព្រះ​ហឫទ័យ​ណាស់ 
ដំណាល​ពី​ កុមារ​ឧទេន​លុះ​បាន​អាយុ​ប្រាំ​ឆ្នាំ​ដឹង​សេចក្ដី​ខុស​ត្រូវ​ខ្លះ​នឹក​ភ្នក​រក​បិតា​សួរ​ម្ដាយ​ថា​ ​“ឪពុក​ខ្ញុំទៅ​ឯណា​ពុំដែល​ឃើញ​ក្មេង​ឯទៀត​មាន​ម្ដាយ-ឪពុក​ខ្ញុំ​មិន​ឃើញ​មាន​ឪពុក​ដូច​គេ ?” មា្ដ​យ​កាលបើ​ឮ​កូន​សួរ​ដូច្នោះ​នាង​ណែន​ក្នុង​ទ្រូង​អួលអាក់​ខ្លោចផ្សា​និយាយ​ប្រាប់​កូន​មិន​រួច​ក៏​និយាយ​បន្លែបន្លប់​កុំឱ្យ​កូន​សួរ​ទៀត​ពីព្រោះ​ខ្លាចក្រែង​រឿង​នោះមិន​ជិត​ដឹង​ទូទៅ​នឹង​ដល់​នូវ​សេចក្ដី​អន្ដរាយ​នៃ​ជីវិត ។​កូន​ចេះ​តែ​សួរ​ញយៗ​នាង​ក៏​និយាយ​បង្វេះ​ពង្វាង​មិន​ឱ្យ​សួរ​បាន​ដរាប​ដល់​កូន​នោះ​អាយុ​១២​ ឆ្នាំ  ថ្ងៃមួយ​នាង​នឹក​ថា​កូន​នេះ​ខាន​ប្រាប់​ពុំ​បាន​ក៏​នាំ​កូន​ទៅ​កាន់​ទី​ស្ងាត់​តែ​ពីរ​នាក់​ដំណាល​រឿងរ៉ាវ​តាំងពី​ដើម​ដល់​ចុង​កូន​ស្ដាប់​បាន​យល់​សេចក្ដី​សព្វគ្រប់​ប្រាប់​ម្ដាយ​ឱ្យ​អត់ទ្រាំ​​សិន​ចុះ​កូន​នឹង​គិត​រក​មធ្យោបាយ​មួយ​ដើម្បី​នឹង​វិល​ទៅ​នគរ​វិញ  ចំណែក​កុមារ​ឧទេន​ចាប់តាំងពី​ថ្ងៃ​ដែល​បាន​ស្ដាប់​ពាក្យ​ម្ដាយ​មក​ក៏​ខំ​ស្វែង​រៀនសូត្រ​វិជ្ជា​គ្រប់​បែប​យ៉ាង​មាន​អក្សរ​ជាដើម​ឧទេន​ជា​កុមារ​ឆ្លាត​វាងវៃ​អង់អាច​ប្លែក​អំពី​កុមារ​ធម្មតា 
ថ្ងៃមួយកុមារ​ឧទេន​ចូល​ទៅ​សេពគប់​នឹង​ពួក​ហ្មដំរី​សុំ​ខ្លួន​ជា​អ្នកបម្រើ​បោសច្រាស​រោង​ដំរី​ដើម្បី​រៀន​វិជ្ជា​ខាង​ហ្មដំរី​ឱ្យ​ស្ទាត់ ។​ថ្ងៃមួយ​ព្រះ​ចៅ​ស្ដេច​យាង​មក​ទត​រោង​ដំរី​ឃើញ​កុមារ​នោះ​ជួយ​ធ្វើ​នេះ​ធ្វើ​នោះ​ដោយ​យក​ចិត្ដ​ទុកដាក់​រហ័សរហួន​វាងវៃ​មាន​ព្រះ​បន្ទូល​សួរ​ថា​ក្មេង​នេះ​មកពីណា​ហ្មដំរី​ក្រាបទូល​តាម​ដំណើរ​ដោយ​សព្វគ្រប់​ទ្រង់​ពេញ​ព្រះ​ហឫទ័យ​មាន​ព្រះ​បន្ទូល​ប្រាប់​ថា​ចូរ​មើល​ក្មេងនេះ​ផង ។​ចាប់ផ្ដើម​ពី​ថ្ងៃ​នោះ​មក​កុមារ​ខំ​យក​ចិត្ដ​ទុកដាក់​ធ្វើការ​ដោយ​ហ្មត់ចត់​បោស​ប្រមូល​អាចម៍​ដំរី​ដុត​បំពក់​ជា​ជីដើម្បី​យក​ទៅ​ដាំ​ស្ពៃ​ស្ពៃ​ក៏​មាន​គុម្ព​ធំ​ប្លែក​ចម្លែក​ពី​ស្ពៃ​អ្នកស្រុក​ធម្មតា  លុះ​ស្ពៃ​នោះ​ធំ​ល្មម​ដក​កុមារ​ឧទេន​ដក​យក​ទៅ​លាង​យ៉ាង​ស្អាត​រែក​យក​ទៅ​ថ្វាយ​ព្រះ​ចៅ​ទ្រង់​ទត​ឃើញ​មាន​ព្រះ​បន្ទូល​ថា​ ​“នែ ! កុមារ​ឯង​បាន​ស្ពៃ​នេះ​មកពីណា​ប្លែក​ពី​ស្ពៃ​ធម្មតា​កុមារ​ក្រាបទូល​តាម​ដំណើរ​សព្វគ្រប់​ព្រះ​ចៅ​ទ្រង់​ប្រទាន​រង្វាន់​និង​មុខងារ​ជា​អ្នកត្រួតត្រា​ភ្នាក់ងារ​ខាង​ដំរី 
ដំរីជា​កូន​មេ​ដំរី​ឈ្មោះ​ជំទាវ​ប៉ាលប៉ៃ​ដែល​ជា​ទីនាំង​ដ៏​ប្រសើរ​របស់​ព្រះ​ចៅ​ក៏​ស្រាប់តែ​ចុះ​ប្រេង​មាន​កិរិយា​ខុស​ប្រក្រតី​កាច​សាហាវ​មិន​ព្រម​ស្ដាប់​បង្គាប់​ព្រិច​ហ្ម​ស្លាប់​មិន​មាន​អ្នក​ឯណា​មួយ​អាច​ដឹក​បាន​ថែម​ទាំង​ធ្វើបាប​អ្នក​ស្រុក​បោចរោចផ្ទះសម្បែង​ផ្អើល​ជ្រួលច្របល់​រត់​ខ្ចាត់ខ្ចាយ​ចោល​ទីលំនៅ​រៀងៗ​ខ្លួន  ពួក​អ្នក​គង្វាល​ដំរី​នាំ​សេចក្ដី​ទៅ​ទូល​ព្រះ​ចៅៗ​ទ្រង់​ចាត់ការ​ឱ្យ​ ស៊ើបសួរ​រក​អ្នក​ណា​ដែល​អង់អាច​ក្លាហាន​ហ៊ាន​ទៅ​ចាប់​ដំរី​នោះ​បាន  ពេល​នោះ​កុមារ​ឧទេន​ឆ្លើយ​ថា​ខ្ញុំ​ហ៊ាន​ទទួល​ចាប់​ដំរី​នោះ​បាន​ទើប​ទ្រង់​ប្រគល់​ការ​ទៅ​កុមារ​ឧទេន​ចាត់ការ​យ៉ាងណា​ឱ្យ​តែ​ចាប់​បាន​ព្រះ​ ទីនាំង​នោះ 
ឧទេន​បង្គាប់​ឱ្យ​ប្រមូល​ដំរី​ ៥០០​មក​ដើម្បី​នឹង​រើស​យក​ដំរី​ណា​គួរ​យក​មក​ធ្វើ​ធ្នាក់​បាន​ទើប​រើស​យក​មេ​ដំរី​ស​ឈ្មោះ​ជំទាវ​ប៉ាល់ប៉ៃ​ពេល​ចេញ​ទៅ​ចាប់​កុមារ​ឧទេន​បង្គាប់​ឱ្យ​រៀប​ពិធី​បួងសួង​សែនព្រេន​អឹកធឹក  អ្នកស្រុក​ផ្អើល​មក​មើល​អឺងកង​ពាសពេញ​មីរដេរដាស់​លុះ​សែនព្រេន​រួច​កុមារ​ឧទេន​បង្គាប់​ឱ្យ​យក​ចេក​៣​ស្និត​អំពៅ​៣​បាច់​ពេល​ទៅ​ដល់​ព្រះ​ទីនាំង​ស្ទុះ​មក​រក​ហាក់ដូចជា​ប្រុង​នឹង​ព្រិច​តែ​បែរជា​ក្រាប​ថ្វាយបង្គំ​វិញ​ដោយ​អំណាច​តេជៈ​បុណ្យ​បារមី​នៃ​ឧទេនៗ​និយាយ​ទូន្មាន​ប្រដៅ​ថា​ ​“ទីនាំង​ឯង​តាំងពី​ថ្ងៃនេះ​ទៅ​លះបង់​មារយាទ​អាក្រក់​ចេញ​ទៅ​ត្រូវធ្វើ​ឱ្យ​ស្លូត​ល្អ​ដូច​ពី​ដើម​ឱ្យ​ចេក​និង​អំពៅ​ស៊ី​រួច​និយាយ​ថា​ឯង​ទៅ​តាម​យើង​ថា​តែ​ប៉ុណ្ណោះ​ស្រាប់តែ​ដំរី​ដើរ​តាម​ទៅ​ដោយ​ស្រួល​ឥត​បាច់​ចាប់​ចង​អ្វី​ឡើយ​ហាក់ដូចជា​ហ្ម​ចាស់​យូរ​មក​ហើយ 
ចាប់ដើម​តាំងពី​ថ្ងៃ​ដែល​ទៅ​យក​ព្រះ​ទីនាំង​មក​ព្រះ​ចៅ​ទ្រង់​ប្រទាន​រង្វាន់​ឱ្យ​ឧទេន​និង​ប្រទាន​ងារ​ថា​ជ័យ​អស្ចារ្យ​ជា​សេនា​ខាង​ទ័ព​ដំរី​និង​ខាង​ទាក់ដំរី​ព្រៃ ។​ពួក​អ្នករាជការ​ទទួល​ស្គាល់​ខ្លាច​អំណាច​ឧទេន​ថា​ជា​អ្នក​មោះមុត​ស្ទាត់​ជំនាញ​ខាង​ហ្មដំរី​សូម្បី​តែ​ពេល​ចេញ​ទាក់​ដំរី​ព្រៃ​ម្ដងៗ​មិន​ចាំ​មាន​គ្នា​ច្រើន​ប៉ុន្មាន​ក៏​ទៅ​ទាក់​បាន​ដែរ​ហាក់ដូចជា​ហៅ​មក​បាន​ព្រះ​ចៅ​ទ្រង់​ពេញចិត្ដ​និង​ទុក​ព្រះហឫទ័យ​លើ​ជ័យ​អស្ចារ្យ​ប្រហែល​គ្នា​នឹង​ព្រះរាជបុត្រ​របស់​ព្រះ​អង្គ 
លុះដល់អាយុ​១៦​ឆ្នាំ​ជ័យ​អស្ចារ្យ​ភ្នកនឹក​ដល់​បំណង​ដើម​ក៏​រំពឹងគិត​រក​ឧបាយ​ណាមួយ​នឹង​ដោះ​ខ្លួន​ចេញ​អំពី​កណ្ដាប់​ដៃ​សៀម​ហើយ​ទៅ​នៅ​ស្រុក​ខ្មែរ​សោយរាជ្យ​ស្នង​ព្រះ​បិតា​និង​នាំយក​មនុស្ស​ពី​ស្រុក​សៀម​ទៅ​ស្រុក​ខ្មែរ​វិញ​ព្រមទាំង​ទ្រព្យសម្បត្ដិ​មាន​វិញ្ញាណ​ឥត​វិញ្ញាណ​ទៅ​ឱ្យ​អស់​អំពី​ស្រុក​សៀម​ឱ្យ​បាន​សម្រេច​ដូច​សេចក្ដី​បំណង 
ទើបដើរ​នយោបាយ​ចាត់​មនុស្ស​១៥​នាក់​ដែល​ជា​មនុស្ស​ទុកចិត្ដ​ស្និទ្ធ​ស្នាល​ដូច​បងប្អូន​បង្កើត​ធ្វើ​ជាល​ និង​ឈើ​ជើងដំរី​ឱ្យ​យក​ជាល​ច្រក​អាចម៍​ដំរី​ញាត់​ឱ្យ​ណែន​ទុក​ឱ្យ​ស្ងួត​ចាក់​រាយ​តាម​ស្ទឹង​ឬ​ផ្លូវ​យក​ឈើ​ជើង​ដំរី​ដើរ​សង្កត់​ជា​ស្នាម​ដាន​ដូច​ជា​ដំរី​ដើរ​មែនៗ​ដើម្បី​ឱ្យ​អ្នកស្រុក​ឃើញ​ហើយ ​នាំ​ព័ត៌មាន​នោះ​ក្រាបទូល​ព្រះ​ចៅៗ​នឹង​ទ្រង់​ចាត់​ឱ្យ​សេនា​ ជ័យអស្ចារ្យ​ខ្លួន​ទៅ​តាម​ទាក់​មិន​ខាន​ ម្យ៉ាងទៀត​ដើម្បី​ឱ្យ​ពល​ដែល​ព្រះ​ចៅ​ចាត់​ឱ្យ​ទៅ​ជា​មួយ​ជឿជាក់​ក្នុង​ ចិត្ដ ​ថា​ ជា​ដាន​ដំរី​ពិតមែន 
ចំណែក​ អ្នកស្រុក​លុះ​ឃើញ​ដានជើង​ដំរី​និង​អាចម៍​ធំៗ​អណ្ដែត​តាម​ទឹក​មក​ដូច្នោះ​ក៏​នាំ​សេចក្ដី​នោះ​ទៅ​ក្រាប​ទូល​ព្រះ​ចៅៗ​ទ្រង់​ប្រើ​ជ័យ​អស្ចារ្យ​ឱ្យទៅ​តាម​ទាក់ដំរី​ព្រៃ​ដែល​មាន​ដានជើង​ធំ​នោះ ។​ជ័យ​អស្ចារ្យ​ក្រាបទូល​ថា​សូម​ព្រះ​មេត្ដាប្រោស​បើ​ទ្រង់​សព្វព្រះទ័យ​ចង់បាន​ដំរី​ធំ​បែប​នោះ​លុះតែ​មាន​គ្នា​ច្រើន​នឹង​ដំរី​ធ្នាក់​ដ៏​ច្រើន​ហើយ​ឱ្យ​មនុស្ស​ដែល​ទៅ​ជាមួយ​ទូលព្រះបង្គំ​ទាំង​ប៉ុន្មាន​ស្ដាប់បង្គាប់​ទូល​បង្គំ​ទើប​ធ្វើការ​នោះ​បាន​ពេល​ចេញ​ទៅ​សូម​ព្រះ​អង្គ​មេត្ដា​អនុញ្ញាត​ឱ្យ​ធ្វើ​ពិធី​បួងសួង​ផង​ឱ្យ​ មាន​ជោគ​ជ័យ ។​ព្រះ​ចៅ​ទ្រង់​អនុញ្ញាត​គ្រប់​សំណូមពរ​ប្រគល់​ការ​នោះ​ឱ្យ​ជ័យ​អស្ចារ្យ​តាម​ត្រូវការ​ធ្វើ​បែប​ណាៗ​ស្រេច​នៅ​លើ​ជ័យ​អស្ចារ្យ​ចុះ ។​លុះ​រៀប​ធ្វើ​ពិធី​រួច​ព្រះ​ចៅ​ប្រទាន​ព្រះ​ខ័ន​សឹក​ឱ្យ​អំណាច​ពេញ​បើ​ឈ្មោះ​ណា​មិន​ស្ដាប់បង្គាប់​ត្រូវ​សម្លាប់​បាន ។​លុះ​ចេញ​ទៅ​បាន​ចំនួន​១៥​ថ្ងៃ​ដល់​ពាក់កណ្ដាល​ផ្លូវ​មក​ស្រុក​ខ្មែរ​ជ័យ​អស្ចារ្យ​ធ្វើ​សារ​ទៅ​ក្រាបទូល​ព្រះ​ចៅ​វិញ​ថា​ ​“សូម​ទ្រង់​មេត្ដាប្រោស​ទូលបង្គំ​ជាខ្ញុំ​តាម​ទាក់ដំរី​នោះ​កាន់តែ​ឃើញ​ដាន​កៀក​ហើយ​តែ​អស់​ស្បៀង​សូម​ព្រះ​អង្គ​មេត្ដា​ប្រោស​ព្រះរាជ​ទាន​បញ្ជូន​មក​ឱ្យ​ឆាប់​ដើម្បី​នឹង​ធ្វើការ​ឱ្យ​បាន​សម្រេច​ដូច​បំណង” 
ព្រះចៅ​ទ្រង់​ព្រះរាជ​ទាន​តាម​សេចក្ដី​សុំ​ដោយ​រួសរាន់​ដោយ​បំណង​ចង់​បាន​ដំរី​នោះ​ពេក​ភ្លេច​គិត​អំពី​ការ​បង់ខាត​ព្រះរាជ​ទ្រព្យ​ឬ​សង្ស័យ​ដោយ​ហេតុ​ណាមួយ​ឡើយ 
ជ័យ​ អស្ចារ្យ​លុះ​បាន​ទទួល​ស្បៀង​បន្ថែម​អំពី​ព្រះ​ចៅ​ក៏​បន្ដដំណើរ​ទៅ​ទៀត​ចំនួន​៥​ថ្ងៃ​ក្រោយ​មក​ក៏​បានដល់​ស្រុក​បាត់ដំបង​ដែលជា​ដី​ខ្មែរ​មាន​អ្នកស្រុក​ជិត​ឆ្ងាយ​គ្រប់​តំបន់​រត់​មក​ចុះ​ចូល​ថ្វាយ​ខ្លួន​ជា​ពល​ សេនា​ព្រមទាំង​សេនា​ចាស់​ម្នាក់​ធ្លាប់​បំរើ​ព្រះ​វរបិតា​ឈ្មោះ​មឿង​និង​កូនប្រុស​៤​នាក់​បាន​ចូល​មក​ថ្វាយខ្លួន​ដែរ​ក៏​មាន​មនុស្ស​ច្រើន​ល្មម​តទល់​នឹង​ព្រះ​ចៅ​សៀម​បាន ។​ជ័យ​អស្ចារ្យ​ក៏​សរសេរ​សំបុត្រ​ចង​នឹង​ក​ដំរី​ប្រើ​ឱ្យ​ទៅ​អញ្ជើញ​ម្ដាយ​មក​ស្រុក​ខ្មែរ​រួច​ចង​កូន​ជំទាវ​ប៉ាល់ប៉ៃ​ទៅ​ទទួល​ម្ដាយ ។​មេ​ដំរី​ទៅ​ដល់ទី​កន្លែង​ម្ដាយ​ពេល​ពាក់​កណ្ដាល​អធ្រាត្រ​មេ​ដំរី​វា​ទម្លាក់​បំពង់​៣​ដង​ម្ដាយ​ភ្ញាក់​នឹក​ស្មាន​ថា​កូន​ត្រឡប់​មក​វិញ​ក៏​អុជ​ភ្លើង​បំភ្លឺ​មើល​តែ​មិនឃើញ​កូន​ឃើញ​តែ​សំបុត្រ​មើល​ដឹង​សេចក្ដី​សព្វគ្រប់​រៀប​ដំណើរ​ឡើង​ជិះ​មេ​ដំរី​យ៉ាង​ប្រញាប់​ខំ​ស្រួត​ឱ្យ​ជួបនឹង​កូន​នៅ​ស្រុក​បាត់ដំបង  ទើប​ជ័យ​អស្ចារ្យ​ប្រកាស​ខ្លួន​ឱ្យ​អ្នកស្រុក​ដឹង​ច្បាស់​ថា​ខ្លួន​ហ្នឹងហើយ​ជា​ព្រះរាជបុត្រ​របស់​ព្រះ​ចន្ទ​រាជា​គង់​នៅ​បន្ទាយលង្វែក​ឥឡូវនេះ​វិល​មក​គ្រងរាជ្យ​ស្នង​ព្រះ​បិតា ។​រឿង​នេះ​មិន​បាត់​ស្ងាត់​ជ្រាប​ដល់​ព្រះ​ចៅ​សៀម​ទ្រង់​ពិរោធ​យ៉ាង​ខ្លាំង​ពន់ពេក​និង​តូច​ព្រះ​ទ័យ​ក្រៃ​លែង​ទ្រង់​ប្រជុំ​ពួក​សេនា​យោធា​មក​ប្រាប់​ថា​ជ័យ​អស្ចារ្យ​ប្រើ​ឧបាយកល​បោក​បញ្ឆោត​យក​ព្រះ​ខ័ន​សឹក​ព្រមទាំង​ទ្រព្យ​មាន​វិញ្ញាណ​ឥត​វិញ្ញាណ​រត់​ទៅ​ស្រុក​ខ្មែរ​ហេតុនេះ​ត្រូវ​លើកទ័ព​តាម​ទៅ​ដណ្ដើម​យក​មក​វិញ​ឱ្យ​បាន​ហើយ​ចាប់​ជ័យ​អស្ចារ្យ​សម្លាប់​ឱ្យ​ផុត​ពូជ​ព្រះ​ចន្ទ​រាជា​ព្រមទាំង​ពួក​រាជការ​ទាំង​ប៉ុន្មាន​កុំ​ឱ្យ​សល់ 
ជ័យអស្ចារ្យ​បាន​ដំណឹង​ច្បាស់​ថា​ព្រះ​ចៅ​លើកទ័ព​មក​តាម​ដូច្នោះ​ទ្រង់​ជំនុំ​នឹង​សេនាបតី​ថា​ឥឡូវ​ពល​សេនា​យើង​និង​គ្រឿង​អាវុធ​យុទ្ធភណ្ឌ​របស់​យើង​ពុំ​បរិបូណ៌​តើ​អ្នក​រាល់គ្នា​គិត​រក​ឧបាយកល​បែប​ណា​ឱ្យ​មាន​ជ័យ​ជំនះ​ពេល​នេះ​សេនា​ទាំងអស់​មិន​មាន​អ្នក​ណាមួយ​ហ៊ាន​ឆ្លើយ​ទទួល​ធានា​អះអាង​សោះ​មាន​តែ​សេនា​មឿង​ឆ្លើយ​ធានា​អះអាង​ហ៊ាន​តទល់​នឹង​ទ័ព​សៀម​ដោយ​ឧបាយ​មួយ​ដ៏​ចម្លែក​គឺ​ហ៊ាន​ប្ដូរជីវិត​ដើម្បី​នឹង​ទៅ​កែន​ពល​ខ្មោច​ធ្វើ​ជា​ទ័ព​ច្បាំង​នឹង​ពល​សៀម ។​ទើប​បង្គាប់​ឱ្យ​ជីករណ្ដៅ​ទំហំ​៤​ម៉ែត្រ​៤ជ្រុង ជម្រៅ​៤​ម៉ែត្រ​រួច​ឱ្យ​ដាក់​គ្រឿង​សាស្ដ្រាវុធ​ក្នុង​រណ្ដៅ​នោះ​ដើម្បី​នឹង​លោត​ឱ្យ​ជង់​ ស្លាប់​ក្នុង​រណ្ដៅ​តែ​នៅ​ពេល​មុន​​នឹង​លោត​សម្លាប់​ខ្លួន​នោះ​សេនា​មឿង​បង្គាប់​ឱ្យ​ពួក​ពលរដ្ឋ​ទាំងអស់​មក​ស្ដាប់​ពាក្យ​ឱវាទ​លោក​ប្រកាសថា​ ​“សូម​ឱ្យ​អស់លោក​ខំប្រឹង​យក​ចិត្ដ​ទុកដាក់​ក្នុង​រឿង​ចម្បាំង​ពេល​នេះ​ ដើម្បី​រំដោះ​ដែនដី​ខ្មែរ​ឱ្យ​បាន​រួច​អំពី​កណ្ដាប់ដៃ​នៃ​បច្ចាមិត្ដ​ចំណែក​ខ្ញុំៗ​ធានា​ខាង​ទ័ព​ខ្មោច​សូម​អស់លោក​សង្ឃឹម​ទុក​ចុះបើ​ខ្ញុំ​ស្លាប់​ទៅ​បាន​៧​ថ្ងៃ​ឮ​សូរ​សន្ធឹក​ហ៊ោ​កញ្ជ្រៀវ​បីដូច​ជា​សម្លេង​ផ្គរលាន់​យើង​នឹង​មាន​ជ័យ​ហើយ” 
លុះ​ផ្ដាំ​រួច​លោតចុះ​ក្នុង​រណ្ដៅ​ព្រឹប​ ​“ប្រពន្ធ​ឃើញ​ប្ដី​លោត​ដូច្នេះ​ក៏​លោត​ទៅ​ជាមួយនឹង​ប្ដី​ព្រមទាំង​កូនប្រុស​ពីរ​នាក់​ស្លាប់​ជាមួយ​គ្នា”  ដល់​ថ្ងៃជា​គម្រប់​៧​ថ្ងៃ​លាន់ឮ​សូរ​សន្ធឹក​ដូច​ការ​ផ្ដាំ​មែន 
ទ័ព​ សៀម​ចួ​ល​ដល់​បាត់ដំបង​ឆ្លង​ចូល​មក​ដល់​អូរ​មួយ​សព្វថ្ងៃ​ហៅ​ថា​អូរ​ស្វាយដូនកែវ​ជួន​គ្នា​នឹង​ទ័ព​ជ័យ​អស្ចារ្យ​ទ័ព​ខ្មោច​ចេញ​សម្ដែង​ឫទ្ធិ​ធ្វើ​ឱ្យ​ពល​សៀម​វិលមុខ​ចុកពោះ​ចុះក្អួត​ដួល​ខ្លួនឯង​ស្រួលៗ​ទ័ព​ព្រះ​ជ័យ​អស្ចារ្យ​ចូល​ទៅ​កាប់​សម្លាប់​អស់​ពួក​កងទ័ព​សៀម​ទប់ទល់​មិន​បាន​ថយ​ទៅ​ដល់​បាត់ដំបង​ធ្វើ​សារ​ទៅ​ក្រាបទូល​ព្រះ​ចៅ​តាម​ដំណើរ​សព្វគ្រប់​ព្រះ​ចៅ​ទ្រង់​ជ្រាប​ឱ្យ​ទ័ព​ថយ​ត្រឡប់​ស្រុក​សៀម​វិញ 
ចំណែកពួក​ទ័ព​ព្រះ​ជ័យ​អស្ចារ្យ​នាំ​គ្នា​ត្រឡប់មក​កាន់​បន្ទាយ​វិញ​សព្វថ្ងៃ​គេ​ហៅ​ថា​បន្ទាយ​ជ័យ​ចាប់ផ្ដើម​ពី​ពេល​នោះ​មក​ព្រះ​ជ័យ​អស្ចារ្យ​បាន​ទទួល​រាជាភិសេក​សោយរាជ្យ​និង​ទទួល​នាម​ថា​ព្រះ​ជ័យចេស្ដា​ព្រះ​ចៅ​ក្រុង​កម្ពុជាធិបតី​គង់នៅ​បន្ទាយ​ជ័យ ។​លុះ​ព្រះ​អង្គ​បាន​ឡើង​សោយរាជ្យ​សម្បត្ដិ​សុខសាន្ដ​ហើយ​ទ្រង់​នឹកឃើញ​ដល់​គុណូបការៈ​សេនា​មឿង​ដែល​ស៊ូ​ប្ដូរជីវិត​ចំពោះ​ព្រះ​អង្គ​និង​ចំពោះ​ទឹកដី​ខ្មែរ​ទ្រង់​ក៏​ចាត់​ឱ្យ​ធ្វើ​បុណ្យ​ឧទ្ទិស​ផល​ដល់​ដួង​វិញ្ញាណក្ខន្ធ​របស់​សេនា​ មឿង​យ៉ាង​ឱឡារិក​អស្ចារ្យ​ជាប់​ជា​ទំនៀម​ដរាប​ដល់​មក​សព្វ​ថ្ងៃនេះ​ហៅ​ថា​ធ្វើបុណ្យ​ឡើង​អ្នកតា​ឃ្លាំងមឿង​ទៅ​វិញ 
 ពិធីបុណ្យ​ឡើង​អ្នកតា​ឃ្លាំងមឿង
ទីកន្លែងអ្នកតា​ជាទីរហោស្ថាន​មាន​រុក្ខជាតិ​តូច​ធំ​ដុះ​ព័ទ្ធ​ជុំវិញ​មាន​មែក​បែក​សាខា​មាន​ម្លប់​ត្រឈៃ​ត្រជាក់​គួរ​ឱ្យ​សប្បាយ​រីករាយ​អស្ចារ្យ​ហើយ​មាន​សត្វ​បក្សី​បក្សា​កញ្ជ្រៀវ​ខ្ញៀវខ្ញា​ប្រចឹក​គ្នា​លើ​មែក​ព្រឹក្សានោះ​ឮ​សូរ​សម្លេង​ទ្រហឹង ។​បន្ទាប់​អំពី​រុក្ខជាតិ​មាន​វាលស្រែ​ព័ទ្ធ​ជុំវិញ​បើ​មើល​ពី​ចម្ងាយ​ទៅ​ឃើញ​រុក្ខជាតិ​ដង្គំ​ត្រសុំ​ខ្មួល​ខ្មៅ​ដាច់​ស្រយាល​ពី​ភូមិ​ស្រុក ។​បណ្ដា​ដើមឈើ​ទាំងអស់​នៅ​ទីនោះ​មាន​ដើម​សំរោង​មួយ​ខ្ពស់​ជាង​ដើម​ឯទៀតៗ​ដុះ​ចំ​ពី​មុខ​អាស្រម ។​ពី​សាលា​ខេត្ត​ពោធិ៍សាត់​ទៅ​ទី​អ្នកតា​នោះ​មាន​ចម្ងាយ​ប្រមាណ​ជា​៦​គីឡូម៉ែត្រ ។​គេ​ត្រូវ​ចេញ​តាម​ផ្លូវ​ថ្នល់​ពី​សាលា​ខេត្ត​ទៅ​ទិស​ខាងលិច​ប្រមាណ​ជា​ពីរ​គីឡូម៉ែត្រ​ត្រូវ​ងាក​ទៅ​ទិស​ខាងត្បូង​កាត់​ផ្លូវ​អយស្ម័យយាន​ដល់​ឃុំ​បាក់នឹម​ដែរ​ទៅទិស​ខាងលិច​ដល់​ភូមិ​ព្រែកជីក​ឡើង​ពី​ព្រែកជីក​ងាក​ទៅ​កាន់​ទិស​ខាងជើង​ទើប​ដល់​កន្លែង​អ្នកតា 
ជុំវិញអាស្រម​អ្នកតា​មាន​វាល​ស្រឡះ​ទំនេរ​នៅ​ត្រង់​ចន្លោះ​រុក្ខជាតិ ។​នៅ​ពី​ខាងត្បូង​អាស្រម​ជាទី​វាល​ទុក​សម្រាប់​ធ្វើ​រោង​មាន​បណ្ដោយ​៦០​ម៉ែត្រ​ទទឹង​៤០​ម៉ែត្រ ។​អាស្រម​នោះ​ធ្វើ​ដោយ​ឈើ​ប្រក់​ស្បូវ​មាន​បណ្ដោយ​៨​ម៉ែត្រ​ ទទឹង​៤​ម៉ែត្រ កំពស់​៤​ម​ សសរ​លញ់​មិន​មាន​ជញ្ជាំង​បិទ​បាំង​ទេ ។​ជុំវិញ​អាស្រម​មាន​លាន​ទំហំ​៤​ម៉ែត្រ ទុក​បម្រុង​ឱ្យ​ពួក​អ្នក​ទៅ​ធ្វើបុណ្យ​ដើរ​ហែរ​ប្រទក្សិណ​នៅ​ពេល​ឡើង​ អ្នកតា ។​ពី​ខាងក្រៅ​ទីវាល​មាន​របង​ធ្វើ​ដោយ​ឈើខ្លឹម​ព័ទ្ធ​ជុំវិញ​មាន​តែ​ផ្លូវ​ចូល​ពី​ខាងកើត​មួយ​និង​ពី​ខាងត្បូង​មួយ ។​ក្នុង​អាស្រម​ខាង​មុខ​តួ​អ្នកតា​មាន​រាន​បណ្ដោយ​៣​ម៉ែត្រ ទទឹង​២​ម៉ែត្រ​ កំពស់​៥​តឹក​ធ្វើ​ដោយ​ឈើ​ជា​រាន​សម្រាប់​ដាក់​តង្វាយ​អ្នកតា​ខាងជើង​និង​ខាងត្បូង​អ្នកតា​មាន​បង្កាន់ដៃ​ដោត​ដោយ​ចាមរ​នៃ​បៃមន់​ធ្វើ​ដោយ​ឈើ​ដែរ ។​
តួអ្នកតា​មិន​មាន​រូបរាង​បែប​ឈើ​ឬ​ថ្ម​តំណាង​ទេ​គឺជា​តួ​ដីដំបូក​សុទ្ធ​ទំហំ​បណ្ដោយ​២ម៉ែត្រ ទទឹង​១​ម៉ែត្រ​ កំពស់​២​ម៉ែត្រ​ ដែល​កើត​អំពី​សត្វ​កណ្ដៀរ​វា​ពូន​ឡើង​សន្មត​ថា​ជា​តួ​អ្នកតា​តែ​ម្ដង​នៅ​កំពូល​នៃ​ដំបូក​មាន​ពំនូកដី​៤- ស្រួចៗ​បែក​ចេញ​មើលទៅ​ដូច​ជា​កំពូល​អង្គរវត្ដ ។​កំពូល​ដីដំបូក​ដែល​ជា​តួ​អ្នកតា​នេះ​អ្នកស្រុក​សម្គាល់​ថា​បើ​មាន​សត្វ​កណ្ដៀរ​ពូន​ឡើង​ថ្មី​ទៀត​សន្មត​ថា​ចៅហ្វាយខេត្ត​ឬ​ចៅហ្វាយ​ស្រុក​នៅ​ខេត្តស្រុក​នេះ​នឹង​ត្រូវ​ផ្លាស់​ចេញ​ឬ​ខូច​បុណ្យ​សក្ដិ​ដីដំបូក​នេះ​មិនដឹង​ជា​កើត​ពី​ត្រឹម​រាជ្យ​ស្ដេច​ណា​ទេ​ពុំ​មាន​អ្នកស្រុក​ណា​ដឹង​សោះ 
ពិធី​បុណ្យឡើងអ្នកតា​នេះ​ជា​បុណ្យ​ទំនៀមទម្លាប់​ជាប់​យូរ​មក​ហើយ​របស់​អ្នកស្រុក​និង​ពួក​សាលាស្រុក​តែង​ធ្វើ​តែ​រាល់ៗ​ឆ្នាំ​ក្នុង​ខែ​ពិសាខ​ថ្ងៃ​សៅរ៍ ។​តែ​មិន​កំណត់​ជា​ខ្នើត​ឬ​រនោច​ទេ​រើស​យក​តែ​ថ្ងៃ​សៅរ៍ពេល​ធ្វើ​លុះ​ណា​តែ​មាន​សេចក្ដី​បង្គាប់​អំពី​ចៅហ្វាយស្រុក​បាកាន​ប្រាប់​ទៅ​មេឃុំ​មេស្មឹង​អាចារ្យវត្ដ​និង​បណ្ដារាស្ដ្រ​ទាំងអស់​ឱ្យ​ដឹង​ជា​មុន​ដើម្បី​មក​ជួបជុំ​ជួយ​ធ្វើ​រោងក្រសាល​និង​រៀបចំ​បោសច្រាស​ទីកន្លែង​ឱ្យ​ស្អាត​ល្អ​សម្រាប់​ព្រះសង្ឃ​និង​មន្ដ្រី​រាជការ​ក្នុង​ខេត្ត ។​ទំនៀម​នេះ​ជា​ប្រពៃណី​របស់​អ្នកស្រុក ។​កាលពី​ថ្ងៃ​ទី​១៨​ខែ​មិថុនា​ឆ្នាំ​១៩៤៩​ពេល​ចាប់ផ្ដើម​បុណ្យ​ត្រូវ​ជួបជុំ​មេឃុំ​ទាំងអស់​មេ​ស្នឹង​អាចារ្យវត្ដ​និង​បណ្ដារាស្ដ្រ​នៅ​ទីកន្លែង​អ្នកតា ។​ពេល​ម៉ោង​៦​ល្ងាច​មេ​ស្មឹង​អុជ​ទៀន​ធូប​ទៅ​ជម្រាប​អ្នកតា​ថាថ្ងៃនេះ​យើងខ្ញុំ​ជា​កូនចៅ​មក​ជួបជុំ​គ្នា​ធ្វើបុណ្យ​នៅ​ទី​នេះ​ជូន​លោកតា​សុំ​ឱ្យ​យើង​ទាំងអស់​គ្នា​បាន​សុខ​សប្បាយរួច​គេ​លេងភ្លេង​ថ្វាយ​មាន​ភ្លេងខ្មែរ​ភ្លេង​ពិណពាទ្យ​ភ្លេង​ឆៃយ៉ាំ​ភ្លេង​ត្រញាំងទា​តាម​ធម្មតា​ឮ​សូរភ្លេង​ប្រគំ​ទ្រហឹង​អឺងកង​រំពង​ព្រៃ​មនុស្ស​ចាស់​ក្មេង​រទេះគោ​រទេះក្របី​មក​ពី​ស្រុក​ឆ្ងាយៗ​មក​ជួបជុំ​គ្នា​មីរដេរដាស​នៅ​ទីនោះ ។​ម៉ោង​៩​យប់​ជួបជុំ​គ្នា​សូត្រ​នមស្ការ​ថ្វាយបង្គំ​ព្រះ​រួច​និមន្ដ​ព្រះសង្ឃ​១០​អង្គ​ចម្រើន​ព្រះ​បរិត្ដ 
លុះព្រឹក​ឡើង​ថ្ងៃអាទិត្យ​១៩ ខែ​ឆ្នាំ​ដដែល​ពេល​ម៉ោង​៨​កន្លះ​ពួក​មន្ដ្រីរាជការ​សាលា​ខេត្ត​សាលាស្រុក​គ្រប់​តំណែង​អញ្ជើញ​ទៅ​ជួបជុំ​គ្នា​នៅ​កន្លែង​នោះ​ហើយ​ចូល​ទៅ​ឈរ​នៅ​ខាង​ត្បូង​អ្នកតា​មេ​ស្មឹង​អុជ​ទៀន​ធូប​ជូន​ពួក​អស់​លោក​ដោត​ថ្វាយ​អ្នកតា​ដោយ​សេចក្ដី​គោរព​រួច​មេ​ស្មឹង​បង្គាប់​ឱ្យ​លើក​គ្រឿង​តង្វាយ​មក​រៀប​នៅ​លើ​រាន​ចំពោះ​មុខ​ អ្នកតា  តង្វាយ​អ្នកតា​គឺ 
  1. កន្ទេល​ក្រហម​ខ្នើយ
  2. សំពត់​ស​ក្រាល​ពីលើ​កន្ទេល
  3. ស្លាធម៌​ដី​១​គូ (ដោត​ម្លូ​៥​ធូប​៣​សរសៃ)
  4. ក្បាល​ជ្រូក​១​គូ​មាន​ទាំង​កន្ទុយ​ដាក់​នៅ​មាត់​ផង
  5. ផ្តិល​ទឹកអប់​១​គូ​ឈើស្ទន់​១
  6. ពានស្លា​បារី​១​គូ
  7. ដប​ស្រា​១ គូ​មាន​ទាំង​ពែង
  8. ចេកនួន​២​ស្និត​តម្កល់​លើ​ចានទាប
  9. បង្អែម​២​ស្ពក
  10. កន្ទោង​ស្លឹកចេក​១​គូ
  11. មាន់​ស្ងោរ​១​គូ
  12. ស្នែង​សត្វ​ទន្សោង​១​គូ
រណ្ដាប់តង្វាយ​ទាំង​១២​មុខ​នេះ​មាន​គូ​គ្រប់​ទាំងអស់​សម្រាប់​ដាក់​ឆ្វេង​ស្ដាំ​ក្រៅ​អំពី​តង្វាយ​១២​មុខនេះ មាន​តង្វាយ​ដែល​អ្នកស្រុក​ថ្វាយ​ថែម​ទៀត​បរិបូណ៌​ត្រៀបត្រា​ដល់​ដៅ​លើរាន​ នោះ ។​គេ​អុជ​ទៀន​ធូប​បែក​គ្នា​កាន់​ដើរ​ហែ​ប្រទក្សិណ​ជុំវិញ​អាស្រម​ជា​ការ​គោរព​ចំពោះ​អ្នកតា​និង​នឹក​ដល់​គុណ​លោក​ឧកញ៉ា​សេនាបតី​មឿង​ដែល​ស៊ូ​ប្ដូរ​ជីវិត​យក​ឈាម​ក្រាល​ផែនដី​មាន​កេរ្តិ៍​ឈ្មោះ​តាំងពី​គ​.ស​១៥១៦ ដរាប​មក​ដល់​សព្វ​ថ្ងៃនេះ​ទើប​អ្នកស្រុក​សន្មត​ហៅ​ថា​អ្នកតា​ឃ្លាំងមឿង ។​គេ​រើស​រក​មនុស្ស​ឱ្យ​មាន​រូបរាង​ប៉ុនៗ​គ្នា​២​នាក់​សម្រាប់​ពាក់​ស្នែង​សត្វ​ទន្សោង​តែង​តួ​ស្លៀក​សំពត់​ផាមួង​ចងក្បិន​ខ្លួន​ទទេ​អ្នក​រាំ​២​នាក់​ទៀត​ធ្វើ​ព្រានព្រៃ​ម្នាក់​ស្ពាយ​កាំភ្លើង​ម្នាក់​ស្ពាយ​បាយ​សំណុំ​ដើរ​តាម​ពីក្រោយ​ស្លៀកពាក់​ដូច​គ្នា​នឹង​អ្នក​ពាក់​ស្នែងទន្សោង​ដែរ​លុះ​ហែ​៣​ជុំ​រួច​ហើយ​គេ​លេងភ្លេង​រាំ​ស្នែង​ទន្សា​ង​ភ្លេង​នោះ​ឈ្មោះ​ ​“ភ្លេង​ភ្លាំង​អ្នក​រាំ​ចាប់​ពាក់​ស្នែង​រួច​ក្រាប​ថ្វាយបង្គំ​អ្នកតា​៣​ដង​ឡើង​រាំ​ដែរ​ឆ្វេង​រៀងខ្លួន​មក​ជួប​គ្នា​គម្រប់​៣ដង វារ​នឹង​ឌឺ​អួត​ដាក់​គា្ន​ជល់​គ្នា​ដូច​សត្វ​មែនៗ​ព្រានព្រៃ​ដើរ​រក​ស្នាម​ជើង​សត្វ​ទន្សោង​ងើប​ឱនៗ​ដើម្បី​តាម​បាញ់  មនុស្ស​ឈរ​មើល​ពេញ​ទី​វាល​នៅ​មុខ​អាស្រម​អ្នកតា​នោះ  ទំនុកច្រៀង 
  1. បង​ដើរ​ព្រៃស្ដុក​តត្រុក​ព្រៃស្បាត ដើរ​កាត់​ព្រៃញាត​លេចវាល​ចូល​ព្រៃៗ 
  2. ឡើងភ្នំ​ចុះ​ភ្នំ​ថ្មដា​ធំៗ​ ល្បាស់ព្រេច​លាស់​ខ្ចីៗ​ ទន្សោង​គោបា​កៀង​ញី​ឃ្មាតខ្មីៗ​លាស់​ព្រេច​លាស់​ខ្ចី​ស្រណោះ​ខែ​ពិសាខៗ 
  3. កន្ដ្រែតៗ​អើយ​ទន្សោង​គោបា​លេច​បន្លា​ជើងភ្នំ​លេប​ក្រមុំ​ទាំងមូលៗ 
  4. ជំនោរ​ខ្យល់​បក់​ត្រជាក់​ខ្យល់​ជួន​កាប់​ឫស្សី​ចង​ក្បូន​ជូន​ប្អូន​ទៅ​ស្រុកៗ 
  5. កន្សែង​បង​បាត់​បង​មិន​ស្ដាយ​បំណាច់​ប្អូន​ឃ្លាត​ឆ្ងាយ​ បង​ស្ដាយ​តែ​ប្អូនស្រីៗ 
ពួកអ្នកភ្លេង​ច្រៀង​ដរាប​លុះ​ព្រាន​ទាំង​ពីរ​នាក់​ឃើញ​សត្វ​ទន្សោង​ដល់​គ្នា​ជាប់​ក្រាប​រៀងខ្លួន​លប​បាញ់​បាន​ទើប​ដោះ​យក​ស្នែង​សត្វ​ទន្សោង​ទាំង​ពីរ​ទៅ​តម្កល់​នៅ​កន្លែង​ដើម​វិញ​ ​(លេង​កន្លះ​ម៉ោង​ចប់) មេ​ស្មឹង​ចាប់​គ្រឿង​តង្វាយ​គ្រប់មុខ​ដាក់​កន្ទេល​ចាក់​ស្រា​ដោត​ធូប​៣​សរសៃ​រួច​និយាយ​បួងសួង​ថា​ ​“ថ្ងៃនេះ​ជា​ពេល​ល្អ​យើងខ្ញុំ​មក​ជួបជុំ​គា្ន​ធ្វើបុណ្យ​ឧទិស​កុសល​ចំពោះ​លោកតា​មឿង​ដែល​មានគុណ​ចំណោះ​ស្រុក​ខ្មែរ​សូម​លោកតា​ឱ្យ​ព្រះ​ពរ​សព្ទសាធុការ​ដល់​ប្រទេស​កម្ពុជា​ឱ្យ​បាន​សុខ​សប្បាយ​សូម​ឱ្យ​ព្រះករុណា​ជា​ម្ចាស់​ជីវិតលើត្បូង​សោយ​សេចក្ដីសុខ​ក្នុង​រាជសម្បត្ដិ​ព្រមទាំង​មន្ដ្រី​រាជការ​ទាំង​អម្បាលម៉ាន​ក្នុង​ប្រទេស​កម្ពុជា​សូម​ឱ្យ​បាន​សេចក្ដីសុខ​សប្បាយ​អស់​កាល​ជា​អង្វែង​រៀង​ទៅ​សូម​ឱ្យ​ទឹកភ្លៀង​បង្អោរ​ចុះ​មក​ឱ្យ​បាន​សព្វ​ផែនដី​ប្រទេស​កម្ពុជា​ឱ្យ​ស្រុក​សម្បូណ៌​សប្បាយ​កុំឱ្យ​មាន​ភ័យ​អន្ដរាយ​អ្វី​ឡើយ ។​បួងសួង​៣​ដង​ស្រេច​ហើយ​ យក​កន្ទោង​ទៅ​ដាក់​ក្រោម​ដើម​សំរោង​នៅ​មុខ​អាស្រម  រួច​លើក​គ្រឿង​តង្វាយ​ទាំងអស់​ចេញ  និមន្ដ​ព្រះសង្ឃ​៥​អង្គ​បង្សុកូល​ពួក​ឧបាសក​សូត្រ​ឧទិស​ផល​មេ​ស្មឹង​យក​ទឹកអប់​ប្រោះ​ទៅ​លើ​ដំបូក​ដែល​ជា​តួ​អ្នកតា​ពួក​អ្នករាជការ​ចៅហ្វាយខេត្ត​ចៅហ្វាយស្រុក​និង​មន្ដ្រី​តូចតាច​គ្រប់​តំណែង​បាចទឹក​១​ផ្ដិលៗ​ម្នាក់​រួច​អញ្ជើញ​ទៅ​រាប់បាត្រ​នៅ​វាល​មុខ​រោង​ព្រះសង្ឃ 
ម៉ោង១១​រៀប​ភោជនាហារ​លៀង​ពួក​មន្ដ្រី​សាលា​ខេត្ត​សាលាស្រុក​ធំ​តូច​គ្រប់​តំណែង​ដោយ​វត្ថុ​ដ៏​ឧត្ដម​ពិសា​សប្បាយ​មាន​លេងភ្លេង​ត្រញាំងទា​មាន​ប្រុស​ស្រី​ច្រៀង​ត​គ្នា​ជូន​អស់​លោក​ស្ដាប់​ដល់​ម៉ោង​១២​ជា​ការ​ បង្ហើយ​កិច្ច 
អំពី​ទំនៀម​រាំ​ពាក់​ ស្នែងទន្សោង​និង​ពាក់​កន្ទុយក្ងោក​នេះ​មាន​សេចក្ដី​ដំណាល​ថា​ ក្នុង​កាល​ដ៏​កន្លង​យូរ​មក​ហើយ​ ​(ស័ករាជ​និង​រាជ្យ​ណា​មិន​ប្រាកដ) មាន​ដើមឈើ​១​ដើម​នៅ​ក្នុង​ស្រុក​ពោធិ៍សាត់ ។​ថ្ងៃមួយ​ព្រានព្រៃ​២​នាក់​មាន​ឈ្មោះ​មិន​ប្រាកដ​នាំ​គ្នា​ចូល​ព្រៃ​ដើម្បី​រក​បាញ់​សត្វ​តាម​ទម្លាប់​របស់​ខ្លួន ។​លុះ​ចូល​ទៅ​ដល់​ដើមឈើ​នោះ​ឮ​សូរ​សម្លេង​សត្វ​កន្លង់​ពីរោះ​ហាក់ដូច​សូរ​សម្លេង​ភ្លេង​តន្ដ្រី​លាន់ឮ​រងំ​ដូច​ជា​សម្លេង​ទ្រ​សាយដៀវ​ឃើញ​សត្វ​ទន្សោង​១​គូ​លោត​កញ្ឆេង​ជល់​គ្នា​លេង​ដូច​គេ​រាំ  មាន​សត្វ​ខ្លា​១​គូ​ក្រាប​នៅ​ទីនោះ​វា​គោះ​កន្ទុយ​បក់​ដូច​ជា​គេ​វាយ​ស្គរ  មាន​សត្វ​ក្ងោក​១​គូ​កាងស្លាប​បើក​កន្ទុយ​លោត​ចុះ​លោត​ឡើង​ហាក់ដូច​គេ​ចាក់​ត្លុក​ចាក់​ក្បាច់  ព្រាន​ទាំង​ពីរ​នាក់​លាន់មាត់​ថា​ ​“ឱ​ហ្ន៎ ! សត្វ​ទាំងនេះ​ប្លែក​ចម្លែក​អស្ចារ្យ​សូរ​សម្លេង​សត្វ​កន្លង់​ដូច​សម្លេងតូរ្យតន្ដ្រី​សត្វ​ទន្សោង​និង​សត្វ​ក្ងោក​ដូច​ជា​អ្នក​រាំ​ចាក់​ក្បាច់​សត្វ​ខ្លា​ដូច​ជា​អ្នក​វាយ​ស្គរ​បន្ទរ​តាម​យើង​គួរ​ប្រកប​ធ្វើ​ជា​ភ្លេង​លេង​តាម​សត្វ​ទាំង​អស់នេះ​ទុកជា​កេរ្តិ៍​ឱ្យ​ កូនចៅ​ឯក្រោយ

No comments:

Post a Comment